четвер, 1 вересня 2016 р.

Дитяча творчість – основний елемент емоційного розвитку дітей


Життєдіяльність як дорослої людини, так і дитини перебігає у постійних контактах з іншими людьми, предметами та явищами навколишньої дійсності. До всього, що оточує людину вона виявляє певне ставлення, яке проявляється у різноманітних емоціях. Це ставлення може бути позитивним чи негативним. Інакше кажучи, в емоціях відображаються переживання людини, співвідношення між бажанням, потребами та можливостями їх задоволення.
Емоції можна розглядати й відповідно до того, який стан вони викликають: активний чи пасивний, підвищуюють чи пригнічуюють життєдіяльність людини. Емоції впливають на перебіг різних психічних процесів – сприймання, пам’яті, уяви, мислення, зумовлюють формування певних рис характеру особистості. Емоційний тон присутній вже у відчуттях, які можуть бути приємними чи неприємними, викликати позитивні та негативні емоції. Процес сприймання радісної людини буде дуже відрізнятися від сприймання особи, що відчуває сум, смуток.
Позитивні емоції покращують мисленеві процеси та пам’ять. Так, виявлено певні закономірності зв’язку емоційних станів з інтелектуальними процесами: стан радості, захоплення сприяє успішному виконанню пізнавальних проблемних завдань, тоді як негативні емоції гальмують їх виконання. Позитивні емоції активізують різні види діяльності людини, негативні зменшують активність.
Вольові процеси також тісно пов’язані з емоціями. Характер емоційного забарвлення настрою позначається на всіх етапах вольової дії: на усвідомленні мотиву, прийнятті рішення та розгортанні процесу досягнення мети, виконанні прийнятого рішення. Так, емоційна привабливість мети збільшує сили людини, полегшує діяльність. У людей, що перебувають у пригніченому стані, здатність до вольового зусилля знижена. Так, властиві дитині переживання страху, сумніву, побоювання за відсутності корегуючих засобів, закріплюються та перетворюються на рису характеру – тривожність; сум, образа – на невпевненість у собі, у своїх силах. Такі особистісні якості починають регулювати психічну діяльність та поведінку дитини небажаним чином: призводять до негативних уявлень про однолітків і дорослих, що їх оточують, недовіри та агресивності.
Ефективним шляхом вирішення цієї проблеми є залучення дітей до творчої діяльності, яка виконує функцію позитивно-емоційного збагачення, викликає емоції радості, збагачення, натхнення, розвитку креативних якостей, що сприяє витісненню тривожності, напруги, почуття безпорадності. Діти переживають неабияку радість, захоплення, намагаючись відтворити об’єкти та явища оточуючого світу за допомогою живопису, ліплення, аплікації, конструюювання з різних матеріалів тощо. Творча діяльність задовольняє гостру потребу дітей у самовираженні і є одним з найулюбленіших занять. У цьому виді діяльності діти виявляють високу зацікавленість і, що важливо, невелику втомлюваність. Ці фактори позитивно впливають на емоційний стан, загальний психічний розвиток дитини.
Правильно організований творчій процес є стимулом їх гармонійного розвитку, більш тісного емоційно-позитивного спілкування дорослих та дітей. Одним із центральних завдань виховання дітей у художній діяльності є  розвиток у них елементів творчості. Під процесом творчсті розуміють створення нового, оригінального, креативного. Ясно, що при розгляді дитячої творчості йдеться про прояв процесу творчості на рівні певних вікових можливостей.
Дитяча творчість – перша ланка в розвитку творчої діяльності, в якій дитина проявляє своє розуміння довкілля, своє ставлення до нього. Це допомагає дітям розкрити свій внутрішній світ, особливості сприймання та уявлення, інтереси та здібності.
Для розвитку творчіх здібностей дітей можна використовувути такі вправи:
ü      «Най сонячніший»
ü      «Тест кольорових пірамід»
ü      «Завітне бажання»
ü      «Якби я...»
ü      «Квітка бажань»
ü      «На кого схожа ця людина?»
ü      «Відгадай колір»
ü      «Емоція по колу»
ü      «Малюнок з геометричних фігур»

«Най сонячніший»
Запропонуйте дітям поміркувати:
-       Який місяць можна назвати най сонячнішим?
-       Який день тижня?
-       Яку квітку?
-       Яку подію?
-       Яке дерево тощо?
Наприклад: най сонячнішим день – день народження, тому що в цей день всі посміхаються, дарують подарунки. Най сонячніше дерево – сосна, тому що її стовбур на сонці стає теплим.
Далі запропонуйте дітям намалювати свої відповіді.

 «Завітне бажання»
Запропонуйте дітям загадати яке-небудь бажання і уявити його. Потім намалювати своє бажання. Після того, як всі діти домалювали, зберіть малюнки і, по черзі, покажіть їх дітям, чи зможуть вони по малюнку впізнати бажання друга.
Цю гру бажано проводити декілька раз на рік, щоб діти могли проаналізувати які бажання здійснилися, а які ні та чому.

«Якби я...»
Запропонуйте дітям поміркувати над наступними реченнями і закінчити їх малюнками або невеликим твором:
-       якби я був морем, то...
-       якби я був зіркою...
-       якби я був лісом...
-       якби я був найкращім винахідником у світі...

«Квітка бажань»
На дошці чи на великому аркуші намалюйте велику квітку. На кожній пелюстці запишіть бажання дітей (по одному від кожної дитини). Після цього запропонуйте дітям вибрати лише одне (бажано не своє) бажання та обгрунтувати свій вибір.

«На кого схожа ця людина»
Один із учасників гри виходить із кімнати, інші між собою вибирають одного учасника, ім’я якого повинен відгадати той, хто виходив із кімнати, задаючи наступні запитання:
-       На яку квітку схожа ця людина?
-       На яку тварину?
-       Яка пора року йому більше всього підходить?
-       Ка музика більше всього підходить цій людині?
Подібні питання задаються до тих пір, поки не впізнають загадану людину.

«Вгадай колір»
Діти загадують будь-який колір, а потім демонструють його за допомогою жестів. Лише тоді, коли за допомогою жестів впізнати учасникам не вдалося, можна показати цей колір будь де.
Наприклад, червоний колір – можна показати вогонь, синій – море, жовтий – сонце і т. д.

«Емоція по колу»
Один учасник показує сусідові якусь емоцію, а той якомога точніше її копіює і передає далі. Емоція передається, поки не повернеться до «автора». Він повинен сказати, яку емоцію хотів передати і яку отримав, а всі учасники мають можливість подискутувати чому нас часто неправильно розуміють.

«Малюнок із геометричних фігур»
Дітям дається завдання із заданих геометричних фігур вибрати одну і зробити малюнок лише з них. Наприклад з трикутників можна зробити ялинку, а з кіл – сніговика.

                                   


Немає коментарів:

Дописати коментар